Köra in ny bil

Allmänna bilrelaterade diskussioner.
T One
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Köra in ny bil

Post by T One »

Apropå detta:
Mean Machine wrote:Påminn mig att inte köpa din bil beggad sedan. De ska väl köras in med lite lättare belastning än sådär. ;)

Hur ska man göra för att bäst köra in en ny?
Precious 206 rc 05 - Wroom
Tiken 306 s16 94 - Brööl
Mean Machine

Re: Köra in ny bil

Post by Mean Machine »

T One wrote:Apropå detta:
Mean Machine wrote:Påminn mig att inte köpa din bil beggad sedan. De ska väl köras in med lite lättare belastning än sådär. ;)

De handböcker jag har läst gör gällande att de första 1000 milen ska köras på max halvgas, inte låta motorn segdra och inte lasta fullt, etc, etc. Fast det kanske spelar mindre roll med nyare motorer, vad vet jag.
Skiter i vilken telefon du skriver ifrån.
205 GTI 1.9 -88 (Åtta nyanser av rött)
309 GTI16 -93 (Åtta hål i lacken)
306 Rallye -99 (Inga fel påträffade... Än.)
Peder
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peder »

När polarn byggt ny motor så är det fullgas repor som gäller ;)
Peugeot 205 CTI
Nissan Skyline R33 GTST 4Door

Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Re: Köra in ny bil

Post by Alex »

Mean Machine wrote:
T One wrote:Apropå detta:

De handböcker jag har läst gör gällande att de första 1000 milen ska köras på max halvgas, inte låta motorn segdra och inte lasta fullt, etc, etc. Fast det kanske spelar mindre roll med nyare motorer, vad vet jag.

Inte tusen mil inte. Men de första milen bör man väl ta det lite lugnare så lager osv får nötas in i ett lugnt tempo
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
T One
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by T One »

Frågan känns intressant, för inte lämnas instruktioner när man köper/hämtar ut en ny bil.

Tusen mil på max halvgas skulle kunna vara rätt surt (oerhört långt) beroende på bil :lol:
Tiken 306 s16 94 - Brööl
DrJ
Crew
Crew

Post by DrJ »

Det jag fick reda på när vi köpte vår bil var att motorer idag är redan inkörda så det är bara att ge sig ut o gasa. Någon här i klubben som jag pratade med bekräftade det men minns inte vem :oops:
Men men, jag kan ha fel

*Peugeot 406 V6 -01*
*Peugeot 405 Mi16 -91 (till salu)*

Dan Jönsson - Peugeot Sport Club | CREW Ordförande
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

det finns olika teorier hur detta ska göras. för max effekt sägs det att man ska köra skiten ur motorn direkt.

var ju nån här som hade en 206 gti som gick lika bra som en rc med rätt förare bakom ratten
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Mean Machine

Post by Mean Machine »

T One wrote:Frågan känns intressant, för inte lämnas instruktioner när man köper/hämtar ut en ny bil.

Tusen mil på max halvgas skulle kunna vara rätt surt (oerhört långt) beroende på bil :lol:

Varenda instruktionsbok jag läst har den instruktionen i början, så mycket vet jag. Men som sagt, det gäller lite äldre grejer.
Skiter i vilken telefon du skriver ifrån.
205 GTI 1.9 -88 (Åtta nyanser av rött)
309 GTI16 -93 (Åtta hål i lacken)
306 Rallye -99 (Inga fel påträffade... Än.)
Larzzon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Larzzon »

Undvik alltid segdragning!
Kör försiktigt tills oljan är uppe i temperatur!
Där efter full gas, gasspjället ska vara fullt öppet så mycket som möjligt.
Växla strax innan varvstoppet.
308 1,6T -10
Linus

Post by Linus »

Min säljare sa inget speciellt om inkörning, varken gör si eller så. Följer man serviceanvisningarna gäller alla garantier osv. För övrigt är första service på en GT vid 2000 mil, dvs nån form av service med oljebyte t ex görs inte längre efter kort tid.
//Linus 205 16v

205 16v rockade fett
405 Mi16 funkade som vinterbil
BMW e46 färdigutvärderad
508 SW GT rullar sen 1 augusti 2011
T One
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by T One »

Mean Machine wrote:
T One wrote:Frågan känns intressant, för inte lämnas instruktioner när man köper/hämtar ut en ny bil.

Varenda instruktionsbok jag läst har den instruktionen i början, så mycket vet jag. Men som sagt, det gäller lite äldre grejer.

Instruktionsboken? Det är den man bläddar i när man inte hittar reglaget för att få upp huven va? 8)

(Vore det viktigt skulle de säga nåt eftersom alla VET att ingen sitter i hallen och läser igenom den boken innan de rullar iväg...)

Larzzon wrote:Undvik alltid segdragning!
Kör försiktigt tills oljan är uppe i temperatur!
Där efter full gas, gasspjället ska vara fullt öppet så mycket som möjligt.
Växla strax innan varvstoppet.
Ok. Under hur många mil bör man tänka såhär skulle du säga?

Och svårt att följa hela vägen om det är en automat :lol:
Tiken 306 s16 94 - Brööl
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Som ovanstående sagt: Segdra inte och byt gärna olja och filter någon extra gång innan vanliga servicen.
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Larzzon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Larzzon »

T One wrote:Ok. Under hur många mil bör man tänka såhär skulle du säga?

Jag brukar köra de första 100milen så hårt det går.
Det ger bra resultat, obefintlig oljeförbrukning, max effekt, lång livslängd mm..

Sedan bör man någon gång ibland köra bilen hårt för att få upp temperatur och bränna bort sot från ventiltallrikar och skaft. Mycket viktigt på motorer med direktinsprutning i förbränningsrummet då bränslet inte kan tvätta rent på baksidan av ventilen som på en motor med insprutning i insugsröret.
308 1,6T -10
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Larzzon wrote:
T One wrote:Ok. Under hur många mil bör man tänka såhär skulle du säga?

Jag brukar köra de första 100milen så hårt det går.
Det ger bra resultat, obefintlig oljeförbrukning, max effekt, lång livslängd mm..

Sedan bör man någon gång ibland köra bilen hårt för att få upp temperatur och bränna bort sot från ventiltallrikar och skaft. Mycket viktigt på motorer med direktinsprutning i förbränningsrummet då bränslet inte kan tvätta rent på baksidan av ventilen som på en motor med insprutning i insugsröret.

Ok
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Läste ju på lite om sånt innan jag fick 308:an, tänkte att jag skulle göra allt rätt osv. Visst finns det de som menar att en rå motor med moderna material i ska gå med så högt cylindertryck som möjligt så mycket som möjligt de första 20-30 milen för det är enligt dem det fönstret man har för att få en bra motor.
Samtidigt har motortillverkare och biltillverkare i alla tider, och vissa fortfarande, menat på att man ska köra lugnt de första 500 milen ungefär. I början, upp till ca 50 mil, ska man bara köra på högst ca 1/3 av maxbelastningen, gå upp till 1/2 när man kommer till 100 mil och köra hårdare och hårdare för att kunna gå på maxeffekt vid 500 mil. Det är väl lite olika från tillverkare till tillverkare med iofs.

Så skeptisk till enstaka motorbyggare jag är gick jag på det andra alternativet, trots att jag faktiskt inte tror det behövs nuförtiden, jag är övertygad om att man kan köra fullt med en gång om man vill.

Nu efter drygt 4000 mil så verkar det ju funkat, bilen har inte tagit nån olja att prata om, kanske nån dl mellan bytena. Den låter och går som den ska, kanske hade jag haft mer effekt om jag maxat från början, kanske hade den dragit mer? MCP:n jag hade innan tog ju faktiskt betydligt mer soppa och den lär inte varit snällt inkörd, demobil som den varit. Den tog nog mer olja med, men jag körde den bara 1300 mil så jag kan inte säga säkert hur det var med det.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Claes B wrote:Läste ju på lite om sånt innan jag fick 308:an, tänkte att jag skulle göra allt rätt osv. Visst finns det de som menar att en rå motor med moderna material i ska gå med så högt cylindertryck som möjligt så mycket som möjligt de första 20-30 milen för det är enligt dem det fönstret man har för att få en bra motor.
Samtidigt har motortillverkare och biltillverkare i alla tider, och vissa fortfarande, menat på att man ska köra lugnt de första 500 milen ungefär. I början, upp till ca 50 mil, ska man bara köra på högst ca 1/3 av maxbelastningen, gå upp till 1/2 när man kommer till 100 mil och köra hårdare och hårdare för att kunna gå på maxeffekt vid 500 mil. Det är väl lite olika från tillverkare till tillverkare med iofs.

Så skeptisk till enstaka motorbyggare jag är gick jag på det andra alternativet, trots att jag faktiskt inte tror det behövs nuförtiden, jag är övertygad om att man kan köra fullt med en gång om man vill.

Nu efter drygt 4000 mil så verkar det ju funkat, bilen har inte tagit nån olja att prata om, kanske nån dl mellan bytena. Den låter och går som den ska, kanske hade jag haft mer effekt om jag maxat från början, kanske hade den dragit mer? MCP:n jag hade innan tog ju faktiskt betydligt mer soppa och den lär inte varit snällt inkörd, demobil som den varit. Den tog nog mer olja med, men jag körde den bara 1300 mil så jag kan inte säga säkert hur det var med det.

:thumbup:
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Det viktigaste under hela maskinens livslängd men särskilt i början är som sagts att aldrig aldrig aldrig segdra.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

SNILLET wrote:Det viktigaste under hela maskinens livslängd men särskilt i början är som sagts att aldrig aldrig aldrig segdra.

Japp, givetvis. Och även att låta motorn jobba lite ibland, särskilt om man bara kör småkörning, att motorn blir genomvarm regelbundet är viktigt.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Rx37 »

Varför skulle man få mer effekt om man plågar skiten ur en motor då den är ny?

Den tanken skulle jag inte komma på ens i misstag heller... :shock:
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Rx37 wrote:Varför skulle man få mer effekt om man plågar skiten ur en motor då den är ny?

Den tanken skulle jag inte komma på ens i misstag heller... :shock:

Googla på det, finns en hel del teorier om det. Och en hel del förståsigpåare som menar att det är så.
Tyvärr har jag aldrig sett några belägg på det som bromspapper eller liknande.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496