Mean Machine wrote:Påminn mig att inte köpa din bil beggad sedan. De ska väl köras in med lite lättare belastning än sådär.
Hur ska man göra för att bäst köra in en ny?
Mean Machine wrote:Påminn mig att inte köpa din bil beggad sedan. De ska väl köras in med lite lättare belastning än sådär.
T One wrote:Apropå detta:Mean Machine wrote:Påminn mig att inte köpa din bil beggad sedan. De ska väl köras in med lite lättare belastning än sådär.
Mean Machine wrote:T One wrote:Apropå detta:Mean Machine wrote:Påminn mig att inte köpa din bil beggad sedan. De ska väl köras in med lite lättare belastning än sådär.
De handböcker jag har läst gör gällande att de första 1000 milen ska köras på max halvgas, inte låta motorn segdra och inte lasta fullt, etc, etc. Fast det kanske spelar mindre roll med nyare motorer, vad vet jag.
T One wrote:Frågan känns intressant, för inte lämnas instruktioner när man köper/hämtar ut en ny bil.
Tusen mil på max halvgas skulle kunna vara rätt surt (oerhört långt) beroende på bil
Mean Machine wrote:T One wrote:Frågan känns intressant, för inte lämnas instruktioner när man köper/hämtar ut en ny bil.
Tusen mil på max halvgas skulle kunna vara rätt surt (oerhört långt) beroende på bil
Varenda instruktionsbok jag läst har den instruktionen i början, så mycket vet jag. Men som sagt, det gäller lite äldre grejer.
Ok. Under hur många mil bör man tänka såhär skulle du säga?Larzzon wrote:Undvik alltid segdragning!
Kör försiktigt tills oljan är uppe i temperatur!
Där efter full gas, gasspjället ska vara fullt öppet så mycket som möjligt.
Växla strax innan varvstoppet.
T One wrote:Ok. Under hur många mil bör man tänka såhär skulle du säga?
Och svårt att följa hela vägen om det är en automat
Larzzon wrote:T One wrote:Ok. Under hur många mil bör man tänka såhär skulle du säga?
Och svårt att följa hela vägen om det är en automat
Jag brukar köra de första 100milen så hårt det går.
Det ger bra resultat, obefintlig oljeförbrukning, max effekt, lång livslängd mm..
Sedan bör man någon gång ibland köra bilen hårt för att få upp temperatur och bränna bort sot från ventiltallrikar och skaft. Mycket viktigt på motorer med direktinsprutning i förbränningsrummet då bränslet inte kan tvätta rent på baksidan av ventilen som på en motor med insprutning i insugsröret.
Claes B wrote:Läste ju på lite om sånt innan jag fick 308:an, tänkte att jag skulle göra allt rätt osv. Visst finns det de som menar att en rå motor med moderna material i ska gå med så högt cylindertryck som möjligt så mycket som möjligt de första 20-30 milen för det är enligt dem det fönstret man har för att få en bra motor.
Samtidigt har motortillverkare och biltillverkare i alla tider, och vissa fortfarande, menat på att man ska köra lugnt de första 500 milen ungefär. I början, upp till ca 50 mil, ska man bara köra på högst ca 1/3 av maxbelastningen, gå upp till 1/2 när man kommer till 100 mil och köra hårdare och hårdare för att kunna gå på maxeffekt vid 500 mil. Det är väl lite olika från tillverkare till tillverkare med iofs.
Så skeptisk till enstaka motorbyggare jag är gick jag på det andra alternativet, trots att jag faktiskt inte tror det behövs nuförtiden, jag är övertygad om att man kan köra fullt med en gång om man vill.
Nu efter drygt 4000 mil så verkar det ju funkat, bilen har inte tagit nån olja att prata om, kanske nån dl mellan bytena. Den låter och går som den ska, kanske hade jag haft mer effekt om jag maxat från början, kanske hade den dragit mer? MCP:n jag hade innan tog ju faktiskt betydligt mer soppa och den lär inte varit snällt inkörd, demobil som den varit. Den tog nog mer olja med, men jag körde den bara 1300 mil så jag kan inte säga säkert hur det var med det.
Rx37 wrote:Varför skulle man få mer effekt om man plågar skiten ur en motor då den är ny?
Den tanken skulle jag inte komma på ens i misstag heller...