Samlingstråden för OBD-frågor

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
tuvham

Re: Samlingstråden för OBD-frågor

Post by tuvham »

Har nu forskat i denna odb djungel ett tag, jag har en 307:a 2002 med ABS problem jag skulle vilja scanna. Jag tror mig kunna konstatera dessa fakta, rätta mig om jag har fel:
Man kan köpa en billig scanner, typ elm327 för att få ut alla felkoder från alla bilar med OBD2. Problemet uppstår när man ska tolka koderna, då krävs ett program som har alla felkoder lagrade för den specifika bilen. Gratisprogrammen är slumpartat pålitliga så man ska ha lite tur om det funkar. Felkoderna går inte att hitta på Internet eftersom det är copyrightad info.
Alla OBD2 scanners kan läsa motorrelaterade felkoder och även ge texten som beskriver vad felkoden är. I mitt fall är det värdelöst eftersom jag måste komma åt felkoderna för just Peugeot 307, 2002, ABS.
Det finns även scanners som inte behöver kopplas mot en dator, dessa är dyrare eftersom de innehåller en display.
Det finns ännu mer avancerade scanners som både har display och ett eller flera biltillverkares specifika koder och motsvarande texter lagrade direkt i scannern. Biltemas variant t.ex. har vissa bilmärken direkt lagrade. Problemet med Biltemas scanner är att det inte finns någon lista på vilka bilar den har lagrade, så det är att köpa grisen i säcken.

Så jag har två alternativ:
1. köpa en elm 327 på ebay för 150 kr och sedan punga ut x pengar för ett program som fungerar till Peugeot (någon som vet?)
2. köpa en lyxscanner för just Peugeot. Jag har hittat en kinesisk som verkar funka, Autel Maxidiag fr704. Kostar ca 1400 med frakt och moms inräknat om man köper från Kina, 2700 om man köper från Sverige.

Någon som kan bringa ljus i detta OBD-Hell?
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

tuvham wrote:Har nu forskat i denna odb djungel ett tag, jag har en 307:a 2002 med ABS problem jag skulle vilja scanna. Jag tror mig kunna konstatera dessa fakta, rätta mig om jag har fel:
Man kan köpa en billig scanner, typ elm327 för att få ut alla felkoder från alla bilar med OBD2. Problemet uppstår när man ska tolka koderna, då krävs ett program som har alla felkoder lagrade för den specifika bilen. Gratisprogrammen är slumpartat pålitliga så man ska ha lite tur om det funkar. Felkoderna går inte att hitta på Internet eftersom det är copyrightad info.
Alla OBD2 scanners kan läsa motorrelaterade felkoder och även ge texten som beskriver vad felkoden är. I mitt fall är det värdelöst eftersom jag måste komma åt felkoderna för just Peugeot 307, 2002, ABS.
Det finns även scanners som inte behöver kopplas mot en dator, dessa är dyrare eftersom de innehåller en display.
Det finns ännu mer avancerade scanners som både har display och ett eller flera biltillverkares specifika koder och motsvarande texter lagrade direkt i scannern. Biltemas variant t.ex. har vissa bilmärken direkt lagrade. Problemet med Biltemas scanner är att det inte finns någon lista på vilka bilar den har lagrade, så det är att köpa grisen i säcken.

Så jag har två alternativ:
1. köpa en elm 327 på ebay för 150 kr och sedan punga ut x pengar för ett program som fungerar till Peugeot (någon som vet?)
2. köpa en lyxscanner för just Peugeot. Jag har hittat en kinesisk som verkar funka, Autel Maxidiag fr704. Kostar ca 1400 med frakt och moms inräknat om man köper från Kina, 2700 om man köper från Sverige.

Någon som kan bringa ljus i detta OBD-Hell?
Jag har köpt peugeot och citroens originalgrejer från kina, dvs kopia. Kostade ca 1000 och det går att göra ALLT som märkesverkstaden kan. Nackdelen är att den kanske blir överflödig den dan du byter märke, men den går säkert att sälja vidare.
Ps. Citroens och Peugeots interface heter Lexia och Peugeot Planet och det är samma kablar men olika dataprogram.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
tuvham

Post by tuvham »

Tack för tipset. Hittade ett kinesiskt piratföretag som säljer den, men har redan lämnat in bilen och fått besked om att det var vänster sensor bak som tydligen var kass. Har beställt en ny på ebay, 220 spänn. Verkstan skulle ha 2200 kr för att byta den, dvs exakt 10 ggr pengarna.
Dyker det upp fler liknande fel får jag nog köpa en scanner men denna gången blir det inget.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

tuvham wrote:Tack för tipset. Hittade ett kinesiskt piratföretag som säljer den, men har redan lämnat in bilen och fått besked om att det var vänster sensor bak som tydligen var kass. Har beställt en ny på ebay, 220 spänn. Verkstan skulle ha 2200 kr för att byta den, dvs exakt 10 ggr pengarna.
Dyker det upp fler liknande fel får jag nog köpa en scanner men denna gången blir det inget.
Kan passa på att göra lite reklam här, jag har som sagt datorutrustningen som krävs på nyare Peugeot och Citroen och läser gärna av. En förutsättning är ju såklart att man bor i krokarna :)
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
tuvham

Post by tuvham »

Var precis ute och natt-mekade och bytte abs-givaren. Det tog bara 20 minuter att byta.. Visserligen går Peugeoten sönder ofta men den är väldigt lättmekad så det får man ge den cred för.
Resultat: Succe! ABS-problemet är ett minne blott. För denna gång åtminstone.
T Maniac

Post by T Maniac »

Frågor
405 gtx reggad 10 - 1996, har den odb II och var sitter uttaget?
ska shoppa usb interface + lite litteratur
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

T Maniac wrote:Frågor
405 gtx reggad 10 - 1996, har den odb II och var sitter uttaget?
ska shoppa usb interface + lite litteratur

Den har inte OBD.
Post Reply