Vad behövs för att köra på E85? och annat om etanol

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply

Kör du på E85?

Ja
20
7%
Ja
20
7%
Nej
88
30%
Nej
88
30%
Blandar
38
13%
Blandar
38
13%

Total votes: 292

HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Alex wrote: vad är det den symbolen betyder annars?

Glödning på dieslarna.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Alex wrote:Hur har du kopplat motståndet? Jag tänkte försöka utnyttja den oanvända knappen längst till vänster under fläktgallerna för att koppla på och av det när jag väl bygger mitt. Snyggt löst med lampan förresten, vad är det den symbolen betyder annars?

Behöver du verkligen extra kallstartshjälp när du har andra spridare, ställbar btr osv?
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

TheDagger wrote:
Alex wrote:Hur har du kopplat motståndet? Jag tänkte försöka utnyttja den oanvända knappen längst till vänster under fläktgallerna för att koppla på och av det när jag väl bygger mitt. Snyggt löst med lampan förresten, vad är det den symbolen betyder annars?

Behöver du verkligen extra kallstartshjälp när du har andra spridare, ställbar btr osv?

Redan nu behöver den tre vrid på nyckeln för att starta. Kan bara tänka mig hur det blir när jag ska iväg i vinter, stressad som f*n kl sju på morgonen, sen till både jobb, dagis och skola...
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Alex wrote:
TheDagger wrote:

Redan nu behöver den tre vrid på nyckeln för att starta. Kan bara tänka mig hur det blir när jag ska iväg i vinter, stressad som f*n kl sju på morgonen, sen till både jobb, dagis och skola...

Skumt, min startar på en gång precis som på bensin. Har hänt nån gång att den dött direkt efter man startat, men på andra försöket inga problem.
Zkronk

Post by Zkronk »

Här är en liten bild på hur jag kopplat.. Den ena bruna kabeln går till styrboxen och den andra vidare ut till givaren, har klippt av originalkabeln vid styrboxen..

Image

På E75 i vintras startade den direkt precis som på bensin, men nu med E85 behövs det 2-3 startförsök innan den går igång om jag inte använder kallstartsmotståndet, för då startar den direkt även med E85.
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Zkronk wrote:Här är en liten bild på hur jag kopplat.. Den ena bruna kabeln går till styrboxen och den andra vidare ut till givaren, har klippt av originalkabeln vid styrboxen..

[img]bild[/img]

På E75 i vintras startade den direkt precis som på bensin, men nu med E85 behövs det 2-3 startförsök innan den går igång om jag inte använder kallstartsmotståndet, för då startar den direkt även med E85.

Vad för motstånd och vilken kabel var det du klippte?
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
Zkronk

Post by Zkronk »

Ett 4,7k Ohms NTC-motstånd (fick tips om det på etanol.nu, vissa säger att det går bra med ett vanligt motstånd, medans andra säger att man bör ha ett motstånd som anpassar sig efter temperaturen).

Kabel 45 i handsken på styrboxen är det som går till temperaturgivaren, om det är Motronic 1.3 du har..
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Zkronk wrote:Kabel 45 i handsken på styrboxen är det som går till temperaturgivaren, om det är Motronic 1.3 du har..

Japp, det är det. Tack för hjälpen!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

TheDagger wrote:
Alex wrote:
TheDagger wrote:

Skumt, min startar på en gång precis som på bensin. Har hänt nån gång att den dött direkt efter man startat, men på andra försöket inga problem.

Du har något större spridare än de "förordade" 37-40%:en, mycket hänger på det.

Jag förespråkar ALLTID att man skall ligga en bit över den faktiska skillnaden i energiinnehåll i bränslena, pga att det inte är 37% rakt över hela skalan/arbetsområdet m.m.

Annars är det smidigt att ha en tryckknapp å lura boxen med. Om det sedan är ett NTC eller fast motstånd ser inte jag som någong egentlig fråga, orsaken till att man skulle ha ett NTC skulle då vara att den luras olika mycket beroende på temperatur, men eftersom det bara gäller själva startögonblicket är jag inte så säker på att det egentligen spelar någon roll, inte för feldiagnosen i boxen heller, ser den en abnorm ändring i resistansvärdet på tempgivaren så reagerar den sannolikt oavsett NTC eller fast värde.

Enda fördelen med ett NTC skulle då vara att du kan ha det inkopplat en liten stund i början av körningen, vissa bilar behöver "luras" en bit upp i motortemp nämligen, t.ex. behövde min 309 det med originalmotorn då den gick över till tändläge och bränslemapp för "varm" motor lite för tidigt.

Men det där märker man, blir bilen fint körbar direkt efter kallstart med knappen behövs ingen NTC i det läget.

Kör med ett 20Kohm motstånd på vår ZX, fungerar kalasfint. Startar ALLTID ned till strax under -15grader, sedan får man fjäska med 5-6 startförsök.

Men hur ofta e de så kallt i södra Sverige :lol: :lol:
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

snillet spambot wrote:
Men hur ofta e de så kallt i södra Sverige :lol: :lol:

Just nu är det INTE kallt iaf!
Jesper Cronelid
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Jesper Cronelid »

Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106
Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205
Rallye -91 (Ofärdig banbil)
B1ack_Mi16

Post by B1ack_Mi16 »

Får man noe mer effekt av å kjøre på E85 på en lavkompad Mi16? (9.7:1) ?

Eller er det kun drivstoff økonomien som blir bedre?

Har bestilt meg nye spridare nå, 315cc, så blir det vel å prøve i løpet av neste uke kanskje :)
Kristian
'93 405 T16 (prosjekt)
'93 405 2.1 TD
'91 205 GTi 1.6 (Restaurerings objekt)
'84 205 GTi (Banebil)
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

B1ack_Mi16 wrote:Får man noe mer effekt av å kjøre på E85 på en lavkompad Mi16? (9.7:1) ?

Eller er det kun drivstoff økonomien som blir bedre?

Har bestilt meg nye spridare nå, 315cc, så blir det vel å prøve i løpet av neste uke kanskje :)

Nä effekten blir nog relativt oförändrad på en sån motor.
Det är för ekonomins skull mest. I sverige kostar E85 ca 8 kronor litern och bensin 13 kronor eller nåt sånt.
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

TheDagger wrote:I sverige kostar E85 ca 8 kronor litern och bensin 13 kronor eller nåt sånt.

Etanolen går att köpa för 8.19 här i Malmö medan bensinen kostar 14.09. För att inte tala om V-powern som jag körde på innan, den ligger på 15kr nu nästan :shock:
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
B1ack_Mi16

Post by B1ack_Mi16 »

Ok, det er vel mest i tenningsberegnsede høgkomp motorer at man kan tjene en del på E85, eller på turbomotorer ved å skru opp trykk å beholde høy tenning.

E85 koster 8.60,- her og 95 oktan ca. 13.20,-

Så håper å spare noen kroner, selv om jeg gjør det mest for morro skyld :)
Kristian
'93 405 T16 (prosjekt)
'93 405 2.1 TD
'84 205 GTi (Banebil)
JacobC

205 GTi på 100% etanol

Post by JacobC »

Lånar tråden lite:

Är det lätt att få JAZ motorn i 205:an att köra på ren etanol? Vad är det som behöver bytas? Bränsleslangar, osv?
Behöver man köpa något etanolkonverteringskit?
BMW 740iA -96, Grå
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

I dag blev jag färdig med att montera ihop min FlexiTune, Etanol-konverterings-piggyback.

Jag har en egen idé om det där med kallstartsmotstånd.
En liten krets som kopplar förbi kallstarts-motståndet när motorn blir lagom varm.

Man väljer en 4,7kOhm NTC (om ordinarie temp-sensor är standard ~2kOhm NTC) kommer NTCn att påverka ca 20°-25°.
För att ställa in kretsen nollar man potentiometern, kör motorn så varm som den behöver för att inte gå på varmkörnings-tillskott. Sedan mäter man spänningen över kallstarts-NTC med en multimeter. Vrid sedan upp potentiometern långsamt tills voltmetern slår om till noll volt.
Potentiometern finns där för att tyvärr så är spridningen på omslags-intervallet för dessa MOSFETar lite för stora för att kunna sätta exakta värden. Annars hade jag föreslagit en Zener...
ELFA säljer mosfeten för runt 10kr.

(Brasklapp: Har inte testat detta än, så det kan finnas någon tankemiss i konstruktionen och valet av kretsar. Testa på egen risk.)

Image

Feedback är välkommen...
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"

Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
B1ack_Mi16

Post by B1ack_Mi16 »

Kan rapportere om at jeg har satt i 315cc dyser i 405 Mi16'n nå og fylt full tank med E85.

Ingen feilkoder, men ikke like lett å få start som før nei, selv i 20 celcius merker man at den er litt mer tungstarta.

Motoren virker også muligens noe sløvere/tregere enn når den kjørte på bensin.
Kristian
'93 405 T16 (prosjekt)
'93 405 2.1 TD
'84 205 GTi (Banebil)
B1ack_Mi16

Post by B1ack_Mi16 »

Dette NTC motstandet som er nevnt tidligere i tråden, hvor kan man kjøpe dette? Er det noe som Elfa har, i såfall kan noen gi meg en link til hvilket motstand det er man skal kjøpe?

Så litt i webkatalogen på elfa selv, men har lite peiling på slike komponenter og fant ikke noe som heter NTC..

Bilen trengte 4 startforsøk i dag morges med 15-20 grader luft temperatur, så jeg må få montert en motstand asap før det blir kaldere :)
Kristian
'93 405 T16 (prosjekt)
'93 405 2.1 TD
'84 205 GTi (Banebil)
lasse206

Post by lasse206 »

Om jag har förstått allt helt rätt.. Kan man dra i lite etanol i tanken utan att ha gjort några modifieringar på motorn? Den ska väl visst gå lite bättre också?

Peugeot 206 Gti (chippad)
Post Reply