Mi16 konvertering

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Post Reply
Stofferman

Mi16 konvertering

Post by Stofferman »

Jag hade tänkt konvertera min 205 gti till en 205mi16t.
Men var får man tag på en mi16 turbo motor :?:
Vilka bilar sitter de på :?:
BANZAI3030

Post by BANZAI3030 »

Motorn hittar du i en 405 MI16.
Turbon får du hitta på egen hand ;)
Finns icke från fabrik..

107 H.U.S.T.L.E.R
myspace.com/billcollectr
Niklas

Post by Niklas »

de 405 som har turbo heter t16, dessa har 2l turbomotorer vilka passar i 205.

Men dem får ge mycket pengar för, de är så sällsynta så att de du hittar blir dyra :)
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Stofferman

Post by Stofferman »

Tack för tipsen.
Men vad behövs mer än turbo, intercooler, större spridare
Nicklas

Post by Nicklas »

Stofferman wrote:Tack för tipsen.
Men vad behövs mer än turbo, intercooler, större spridare

beror väl på hur mycket du tänkt ladda...
Medlem 446:

Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
BANZAI3030

Post by BANZAI3030 »

Niklas wrote:de 405 som har turbo heter t16, dessa har 2l turbomotorer vilka passar i 205.

Men dem får ge mycket pengar för, de är så sällsynta så att de du hittar blir dyra :)

doh, tänkte inte på t16 :| men det finns ingen mi16 med turbo från fabrik ;) (märka ord, hehe..)

107 H.U.S.T.L.E.R
myspace.com/billcollectr
Nicklas

Post by Nicklas »

men man kan nog inte se en t16-snurra som alternativ, då de är hårdvaluta i många länder... dyra och jävligt svåra att få tag på...

gullepojken: jag vet att för vissa kanske de inte är så svåra att få tag på... :lol:
Medlem 446:

Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
BANZAI3030

Post by BANZAI3030 »

Nicklas wrote:men man kan nog inte se en t16-snurra som alternativ, då de är hårdvaluta i många länder... dyra och jävligt svåra att få tag på...

gullepojken: jag vet att för vissa kanske de inte är så svåra att få tag på... :lol:

liiiite OT men skulle inte Peugeot kunna göra som skivbolagen?
En reissue av bilar som blivit väldigt eftertraktade på senare år, typ återlansera 405 T16? 8) ;)
Vore skitcoolt..

107 H.U.S.T.L.E.R
myspace.com/billcollectr
Jonas Tygesen

Post by Jonas Tygesen »

köp enoks turbo motor!
Namn: Jonas Tygesén Bil: Xsara VTS Rally Medlems nr: 1421
Niklas

Post by Niklas »

Men enoks turbomotor har ingen turbo med fler saker, ska man ändå behöva skaffa/bygga en massa saker (för orginalslangar är snordyra) så kan man lika gärna ltt konvertera en mi16. lika dyrt, mer strul, men mer effekt.

möjligen håller 8v-turbons block bättre, med att den saknar ventiler gör att det är svårare att plocka ut effekt från början.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

grenröret finns flera på forumet som har, pris mellan 500-1000.-
turbo finns massvis på skrotarna, (likaså grenröret)....2.0l 8v turbo motorn är en vanlig motor som sitter i 405, 605,806 och i några citttra modeller...så reservdelar på skroten är knappast problem, mot det faktum tat satsar du på en T16 motor så lär du få leta ihjäl dej på reservdelar och bli urfattig....

Priset på min turbo motor som saknar grenrör och turbo är numera satt till 8 000:-, kostar betydligt mer på skrotarna runtom i sverige...
Nicklas

Post by Nicklas »

Joakim Enoksson wrote:grenröret finns flera på forumet som har, pris mellan 500-1000.-
turbo finns massvis på skrotarna, (likaså grenröret)....2.0l 8v turbo motorn är en vanlig motor som sitter i 405, 605,806 och i några citttra modeller...så reservdelar på skroten är knappast problem, mot det faktum tat satsar du på en T16 motor så lär du få leta ihjäl dej på reservdelar och bli urfattig....

Priset på min turbo motor som saknar grenrör och turbo är numera satt till 8 000:-, kostar betydligt mer på skrotarna runtom i sverige...

Är en bra motor som om du kör med endast chip får 180 driftsäkra hk...
Medlem 446:

Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Nicklas wrote:
Joakim Enoksson wrote:grenröret finns flera på forumet som har, pris mellan 500-1000.-

Är en bra motor som om du kör med endast chip får 180 driftsäkra hk...

Tack, stämmer bra det!....
vem vet, men får se om man kanske tar ibruk motorn nångång iaf=)
Christofer Soderbaum

Post by Christofer Soderbaum »

Enoks turbomotor är ingen turbomotor då en saknar både turbo o grenrör som sagt. :o)

Du kan få köpa min T16-motor, dock så kostar det..

Enok, vad för reservdelar ska du ha till T16-motorn som du skulle köpa på skroten? Du kanske missat att de håller rätt bra de motorerna? :o)
See you @ Grand Hyatt, Dubai, UAE

- Tillhör samhällsgruppen "Restaurangpersonal, världens fattigaste miljonärer" -
Stofferman

Post by Stofferman »

Tack för alla tips det där med 8v turbo verkade intressant jag får fundera på saken
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Christofer Soderbaum wrote:Enoks turbomotor är ingen turbomotor då en saknar både turbo o grenrör som sagt. :o)

Enok, vad för reservdelar ska du ha till T16-motorn som du skulle köpa på skroten? Du kanske missat att de håller rätt bra de motorerna? :o)

'lol' :lol: :lol:

SKall jag säga - "jag har en motor som skall säljas som är hör och häpna, avsedd för turbo..."

är du glad då söder? :P
Last edited by Joakim Enoksson on Tue Feb 01, 2005 18:02, edited 1 time in total.
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Stofferman wrote:Tack för alla tips det där med 8v turbo verkade intressant jag får fundera på saken

Ja gör det, sedan hör du av dej.... :wink:
Christofer Soderbaum

Post by Christofer Soderbaum »

Joakim Enoksson wrote:
Christofer Soderbaum wrote:Enoks turbomotor är ingen turbomotor då en saknar både turbo o grenrör som sagt. :o)

'lol' :lol: :lol:

SKall jag säga - "jag har en motor som skall säljas som är hör och häpna, avsedd för turbo..."

är du glad då söder? :P

Jepp. :o)
See you @ Grand Hyatt, Dubai, UAE

- Tillhör samhällsgruppen "Restaurangpersonal, världens fattigaste miljonärer" -
Post Reply