Båge till 205

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Post Reply
knotan

Båge till 205

Post by knotan »

Håller på att montera en båge i en 205 gti -88. Funderar lite över två detaljer.
Den bakre strävan från huvudbågen mot hjulhuset, hur sätter jag den bäst? Mot hjulhus eller mot golv?
Tankröret är lite besvärligt, slingrar sig genom hö. hjulhus.
Det gör det lite riskabelt att svetsa i hjulhusplåten.
Några tricks, eller är det bara att ta ner tanken.
Ett alternativ är ju att flytta tanklocket till strax framför bakhjulet.
Men det kanske finns fler smarta lösningar.
Bilen skall inte klassas så jag behöver inte ta ngn hänsyn till nåt reglemente.
Men det får ju gärna bli bra (säkert) och snuggt ändå
Loffas

Post by Loffas »

tror man sätter den ner i fästet för främre bakaxelfästena
Stefan Eriksson

Re: Båge till 205

Post by Stefan Eriksson »

knotan wrote:Den bakre strävan från huvudbågen mot hjulhuset, hur sätter jag den bäst? Mot hjulhus eller mot golv?

som loffas sade.... mot främre bakaxelinfästningen är bet bättre än hjulhuset...
Peugeot Sport Club
Medlem # 634
Audi S4 4,2 Avant-04
Tidigare bilar
406 ST 3,0 Sport-01
205S16
Nicklas

Post by Nicklas »

Ang. svetsa nära tanken o tankrören och så. Vi gjorde på när vi svetsade min bur att vi speciellt vid tankröret lade en extra plåt mellan röret och hjulhuset som vi svetsade bågen i. Med dagens kunskap skulle jag svetsat buren vid främre infästningen av bakvagnen i stället ja...
Medlem 446:

Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
Reinspeed

Post by Reinspeed »

Strävorna fästes så nära bakaxel infästningen som möjligt. Då hjälper buren till att styva upp vridkrafterna från bakaxeln, samtidigt som buren blir förankrad på någorlunda stabila ställen = stark bur.
Nu tar vi det lugnt, vi ska inte förivra oss med fakta här.

Fiat Abarth 1000 Turismo Competicione
Nisse57

Post by Nisse57 »

Om du fäster strävan mot hjulhuset inkräktar det inte lika mycket på utrymmet i baksätet,och om du ändå inte skall klassa in bilen kan du nöja dig med att bulta fästplattorna.Lossa bara klammren till tankröret så kan du böja undan det och du undviker att borra något förargligt hål.
knotan

Post by knotan »

Bågen är på plats, svetsad mot hjulhuset m. förstärkningsplåt i vinkel mot hjulhus och golv. Bakre stöttan hamnade ngt. bakom bakaxelinbultningen.
Tyckte att vinkeln mot huvudbågen blev för tvär annars. Nu återstår att bygga ett fungerande underrede för stolen. Bågen kostade mig 1300 kronor att få bockad. Hoppas kunna göra några varv på isen i helgen. Ska bli intressant att se om hon uppför sig annorlunda tack vare bågens uppstyvande effekt.
Niklas

Post by Niklas »

1300 dragen i sömlöst rör och allt? med båge, sträva och plattor? bra pris isf, dela gärna med dig av inköpsställe.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
knotan

Post by knotan »

Nej sömlöst rör är det inte, men i övrigt komplett.
Jag fick traila dit bilen då han inte hade 205:an uppmätt tidigare.
Det har han nu!
Alltså, om du är intresserad så ring 0706592467 och prata med Jan Åke han kan nog skicka buren med bussgods om det skulle behövas. (vad nu det kan kosta?)
Han håller till strax utanför karlstad.
Post Reply