Expansionskärl 205 GTI
-
Magnus Lindskog
Expansionskärl 205 GTI
Hej,
Har hjälpt en granne meka hans 205 GTI -90. Konstaterade bl.a. att expansionskärlet smält (!) på den yta som är närmast ventilkåpan, såpass så att det gått hål och kylvattnet kissar i en fin liten stråle så snart vi fyller på.
Kärlet skall alltså bytas. Går det att ta ett från vilken 205-modell som helst, eller är det specifikt för GTI-motorn?
Lite förundrad är jag ju över att kärlet smält. Det är inget snack om att det är det som hänt, det sitter fina små brända droppar av plast lite här & där nedanför kärlet. Men hur i helskotta kan det bli så varmt? Borde vara omöjligt.
Har hjälpt en granne meka hans 205 GTI -90. Konstaterade bl.a. att expansionskärlet smält (!) på den yta som är närmast ventilkåpan, såpass så att det gått hål och kylvattnet kissar i en fin liten stråle så snart vi fyller på.
Kärlet skall alltså bytas. Går det att ta ett från vilken 205-modell som helst, eller är det specifikt för GTI-motorn?
Lite förundrad är jag ju över att kärlet smält. Det är inget snack om att det är det som hänt, det sitter fina små brända droppar av plast lite här & där nedanför kärlet. Men hur i helskotta kan det bli så varmt? Borde vara omöjligt.
Jaaacob wrote:lånar tråden, hur mycket vatten ska det vara i en 205 med 1,9 liters motorn. orginal? hittar ingen nivå på kärlet.
Kolla i påfylningshålet. Där setter ett rör som det är slitsade spår i. Ett för max och ett för min. Ska ligga mitt emellan spåren.
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996
Medlem 397 när det sist betalades!
●306Gti6
*Regler & Lagar är sånt som skrivs för idioter. Vi andra lever efter sunt förnuft*
...:PEUGEOT freedom on wheel:...
●306Gti6
*Regler & Lagar är sånt som skrivs för idioter. Vi andra lever efter sunt förnuft*
-
Magnus Lindskog
-
Magnus Lindskog
Magnus Lindskog wrote:Tack för svaren. Blir till att leta upp ett lämpligt kärl på Bildelsbasen då.
Kul konstruktion apropå smältningen...
Bildelsbasen? för 500kr? lägg ut annons på köpes här..någon måste ha det!
Medlem 397 när det sist betalades!
●306Gti6
●306Gti6
- Fredrik Pettersson
-
Magnus Lindskog