Vevhusventilation 406 2.0

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Strömma

Vevhusventilation 406 2.0

Post by Strömma »

Hej

Hade i vintras det mindre roliga nöjet att upptäcka att det var nästan tomt på olja i maskin, och att den hade tryckt ut oljan via påfyllnadsröret/stickan. Kontroll med peugeot sa att det var vanligt att dom frös i vevhusventilationen och att den behövde tina och slangarna rengöras, vilket dom förstås inte hade tid med. Har inget garage med värme så jag lämnade in bilen på mekonomen där killen var osäker på vilka slangar som menades, men åtog sig jobbet och sa att dom det blir problem så återkommer du så fixar jag det.

Bilen fungerade bra efter det och jag var nöjd och glad, dvs till nu. När morsan hade bilen sist var det återigen ont om olja, och vad jag kunde se så verkade den inte ha tryckt ur sig det via påfyllnadsröret. Dock så "vittrade" en del av den del på stickan som tätar mot röret sönder när jag kollade oljan. Hur som helst så fyllde jag på lite och det verkade fungera bra. Men den är inte längre konsekvent på oljemängden som visas i instrumentet, och det verkar som om oljestickan inte håller tätt längre. Dessutom går den ibland lite dåligt, speciellt på låga varv/tomgång, och har tjuvstannat en gång och var då lite svår att få igång.

Ny sticka måste givetvis dit, men fick beställas då den inte fanns hemma.

Nu undrar jag varför det blir så här förstås. Mina tankar är att börja med att byta stickan. Skulle det sedan vara ett för högt tryck i vevhusventilationen så bör den väl i så fall trycka ur sig den gamla stickan som sitter i då den bara går ned någon knapp cm i röret nu, och om den inte orkar trycka ur sig den är väl inte trycket högre än normalt och då bör väl problemet vara löst med en ny sticka?

Är det vanligt att stickorna går sönder i plasten som går ned i röret?

Om det inte beror på stickan måste givetvis vevhusventilationen kollas. Antar att det skulle kunna finnas någon mindre spricka i någon slang som dels ger gör att trycket påverkas, och dels ger en oljefilm under huven. Om man då är noob som mig så vill man gärna veta vilka slangar och anslutingar det är. Hittade den här bilden i en tidigare tråd, är det någon som kan "peka ut" vad jag ska leta efter?

Image

Tacksam för alla svar, råd, tips etc etc.
Last edited by Strömma on Thu May 19, 2011 19:11, edited 2 times in total.
/Strömma
HellMek
Crew
Crew

Re: Vevhusventilation 406 2.0

Post by HellMek »

Strömma wrote:
Mer regel än undantag tyvärr. Ny sticka brukar dock inte vara så dyr. Sitter inte en ny sticka kvar är det skit i ventilationen någonstans.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Strömma

Post by Strömma »

HellMek wrote:
Strömma wrote:
Mer regel än undantag tyvärr. Ny sticka brukar dock inte vara så dyr. Sitter inte en ny sticka kvar är det skit i ventilationen någonstans.
Tack för snabbt svar!

Misstänkte det då det inte är så länge sedan en kille kom in på mekonomen när jag var där och sökte en sticka till en nyare citroen. Kommer inte ihåg modellen med det var en 2.0, och man kan väl anta att det är samma motor i den kanske.

Sticka beställd som sagt. 274:- hos Peugeot som inte hade hemma förstås %#¤&

Hoppas det löser problemet, och att inte delar av stickan nu går runt i motorn...

Om inte, är det någon som kan hjälpa mig att förklara och peka ut vad som hör till ventilationen och bör kollas? Känns som det är något man bör ha vetskap om för framtiden med.
/Strömma
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Strömma wrote:
HellMek wrote:
Strömma wrote:
Tack för snabbt svar!

Misstänkte det då det inte är så länge sedan en kille kom in på mekonomen när jag var där och sökte en sticka till en nyare citroen. Kommer inte ihåg modellen med det var en 2.0, och man kan väl anta att det är samma motor i den kanske.

Sticka beställd som sagt. 274:- hos Peugeot som inte hade hemma förstås %#¤&

Hoppas det löser problemet, och att inte delar av stickan nu går runt i motorn...

Om inte, är det någon som kan hjälpa mig att förklara och peka ut vad som hör till ventilationen och bör kollas? Känns som det är något man bör ha vetskap om för framtiden med.
Det mesta till vevhusventen är klart synligt på bilden, är du med så långt? Men under den där svarta plastburken som sitter på slangarna från ventilkåpan går det en rakt neråt också. Om det är som jag tror går den ner till ett T-kors, och en fortsätter neråt i blocket medans den andre går in under insuget och ner på blocket i närheten av oljefiltret.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Strömma

Post by Strömma »

HellMek wrote:Det mesta till vevhusventen är klart synligt på bilden, är du med så långt? Men under den där svarta plastburken som sitter på slangarna från ventilkåpan går det en rakt neråt också. Om det är som jag tror går den ner till ett T-kors, och en fortsätter neråt i blocket medans den andre går in under insuget och ner på blocket i närheten av oljefiltret.
Menar du slangar som går vid det högra "röret" på plastkåpan över insuget, och sedan den runda plastkoppen som sitter därpå?
/Strömma
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Strömma wrote:
HellMek wrote:Det mesta till vevhusventen är klart synligt på bilden, är du med så långt? Men under den där svarta plastburken som sitter på slangarna från ventilkåpan går det en rakt neråt också. Om det är som jag tror går den ner till ett T-kors, och en fortsätter neråt i blocket medans den andre går in under insuget och ner på blocket i närheten av oljefiltret.
Menar du slangar som går vid det högra "röret" på plastkåpan över insuget, och sedan den runda plastkoppen som sitter därpå?
Det är båda slangarna som går ut från ventilkåpan alldeles intill varann. Det är i princip bara att följa dem därifrån :)
Har bara en snarlik motor att titta på hemma så jag kan inte vara helt exakt tyvärr.
Post Reply