Nja övergången 4-2 ser ut att "knipa" lite väl mycket, men att utgå från det röret, kapa kollektorn och bygga eget 2-1 därifrån
Hmm, för mig ser det väldigt 4-1 ut.. om man inte räknar sista 5 cm som 2. Ett 4-2-1 ska ha dom 4 och dom två lika långa, vardera hälften av längden på 4-1.
4-1 optimerar för maxeffekt så det är väl vettigt för rallybruk, 4-2-1 optimerar för bottenvrid. Så det finns en anledning till ormboet, man vill inte tvinga ner 4 rör under bilen. Men snyggt var det.. *gömmer mitt eget fulsvetsade 4-2-1 noooga.
Nja övergången 4-2 ser ut att "knipa" lite väl mycket, men att utgå från det röret, kapa kollektorn och bygga eget 2-1 därifrån
Hmm, för mig ser det väldigt 4-1 ut.. om man inte räknar sista 5 cm som 2. Ett 4-2-1 ska ha dom 4 och dom två lika långa, vardera hälften av längden på 4-1. 4-1 optimerar för maxeffekt så det är väl vettigt för rallybruk, 4-2-1 optimerar för bottenvrid. Så det finns en anledning till ormboet, man vill inte tvinga ner 4 rör under bilen. Men snyggt var det.. *gömmer mitt eget fulsvetsade 4-2-1 noooga.
Tror att downpipen har en mellanplatta precis som på Mi16 alltså blir det 4-2-1, men jag ville byta ut orginal downpipe -2- mot ett eget bygge isåfall. Dock växer dom ju inte på träd som sagt så det blir att "fulsvetsa" från grunden.. och trångt är det.. 4st olika varianter som jag har ritat har fått kasserats p.ga. utrymmesskäl.
Men ang
Ett 4-2-1 ska ha dom 4 och dom två lika långa, vardera hälften av längden på 4-1.
så har vi tydligen olika skolor, mina primärer kommer vara lika långa(givetvis/förhoppningsvis) och sedan kommer sekundärena vara hälften och lite till kortare.
Optimeringen är tänkt att ligga på runt 6800rpm.. alltså inte för bottenvrid om man säger så
Det där med besikting som ombyggtfordon... För att komma inom 20% gränsen så måste man bygga på en nyare än 89. Men då MÅSTE man ha det heliga avgasintyget vilken inte borde vara så jävla svårt att få tag i.
För att slippa avgasintyget så måste man ha en 88 eller äldre tror jag det var... Men då så blir ju ökningen mer än 20% så då faller det på det...
Ivf som helst om man ska regga om den som ombyggt fordon så måste man byta HELA bromssystemet...
Och för att överhuvudtaget ha en mista chans att få ut det heliga avgasintyget så måste man genom en ceritifierad peugeotverkstad få ett intyg på att alla rätta komponenter som tillhör motor och motorstyrning sitter på din 205:a...
Men vem har sagt att det är omöjligt...
/ N
Medlem 446:
Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
Jag har ett intyg på en motor här, med motorkod o allt, som jag fått från peugeot och det är stämplat av SBP. Men det är inte för en specifik bil, mer än en handskriven lapp som intygar att denna motortypen sitter i den bilen, gör det någon skillnad?
See you @ Grand Hyatt, Dubai, UAE
- Tillhör samhällsgruppen "Restaurangpersonal, världens fattigaste miljonärer" -
Christofer Soderbaum wrote:btw, är det skillnad på avgasintyg o avgasintyg?
Jag har ett intyg på en motor här, med motorkod o allt, som jag fått från peugeot och det är stämplat av SBP. Men det är inte för en specifik bil, mer än en handskriven lapp som intygar att denna motortypen sitter i den bilen, gör det någon skillnad?
Du menar att på din lapp står det att motorn har suttit i en viss bilmodell, t ex Mi16? Det är väl att just din bil med just denna motorn uppfyller avgaskraven som är intressant för SBP..skulle det kunna va nån form av intyg man får om man säg köper hela motorn från en skrot eller nåt liknande som du har?
Ett sånt har jag också ligger bredvid mig här... Och vad jag förstått så är det tämligen värdelöst då det intressanta i den här frågan är att avgasintygen på motorn från mi16 stämmer överens med motorn från 205gti. Alltså att avgascetrifikaten stämmer överens så att det inte ska spela någon roll "avgasintygsmässigt" att du bytt motor...
/ Nicklas
Medlem 446:
Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
Ett sånt har jag också ligger bredvid mig här... Och vad jag förstått så är det tämligen värdelöst då det intressanta i den här frågan är att avgasintygen på motorn från mi16 stämmer överens med motorn från 205gti. Alltså att avgascetrifikaten stämmer överens så att det inte ska spela någon roll "avgasintygsmässigt" att du bytt motor...
/ Nicklas
Men då borde man ju skaffa ett likadant på originalmotorn att jämföra med för SFRO (gäller ombyggt fordon) och sen borde saken va ordnad? Men då har de nån konstig regel som säger att "ajabaja, så får man inte göra", eller?
See you @ Grand Hyatt, Dubai, UAE
- Tillhör samhällsgruppen "Restaurangpersonal, världens fattigaste miljonärer" -
/ Nicklas
Men då borde man ju skaffa ett likadant på originalmotorn att jämföra med för SFRO (gäller ombyggt fordon) och sen borde saken va ordnad? Men då har de nån konstig regel som säger att "ajabaja, så får man inte göra", eller?
Grejen är den att du måste ha deras påskrift på att det är idenstiska avgaskrav... Så har jag fattat det iaf... Men har också funderat i banorna att man borde bara kunna visa SFRO och få dom att inse att det är samma...
Medlem 446:
Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen