Mi16 konventering och godkännande

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Olof

Post by Olof »

Eric Josefsson wrote:Du måste väl ha avgasintyg av KW-bruun, vilket inte ges ut längre eller hur det var..

Vilket jag tycker är otriligt konstigt. Kan dom inte intyga att deras gamla produkter uppfyller avgaskraven!? :?
Zyxx

Post by Zyxx »

Ta motorkoden från en 8v och byt ut den på MI16 och förklara att det är en 16V top som är monterad på 8v motorn... skulle det funka ?
Sliced

Post by Sliced »

Nja övergången 4-2 ser ut att "knipa" lite väl mycket, men att utgå från det röret, kapa kollektorn och bygga eget 2-1 därifrån

Hmm, för mig ser det väldigt 4-1 ut.. om man inte räknar sista 5 cm som 2. Ett 4-2-1 ska ha dom 4 och dom två lika långa, vardera hälften av längden på 4-1.
4-1 optimerar för maxeffekt så det är väl vettigt för rallybruk, 4-2-1 optimerar för bottenvrid. Så det finns en anledning till ormboet, man vill inte tvinga ner 4 rör under bilen. Men snyggt var det.. *gömmer mitt eget fulsvetsade 4-2-1 noooga. :)
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Arne Lindgren wrote:
Nja övergången 4-2 ser ut att "knipa" lite väl mycket, men att utgå från det röret, kapa kollektorn och bygga eget 2-1 därifrån

Hmm, för mig ser det väldigt 4-1 ut.. om man inte räknar sista 5 cm som 2. Ett 4-2-1 ska ha dom 4 och dom två lika långa, vardera hälften av längden på 4-1.
4-1 optimerar för maxeffekt så det är väl vettigt för rallybruk, 4-2-1 optimerar för bottenvrid. Så det finns en anledning till ormboet, man vill inte tvinga ner 4 rör under bilen. Men snyggt var det.. *gömmer mitt eget fulsvetsade 4-2-1 noooga. :)

Tror att downpipen har en mellanplatta precis som på Mi16 alltså blir det 4-2-1, men jag ville byta ut orginal downpipe -2- mot ett eget bygge isåfall.
Dock växer dom ju inte på träd som sagt så det blir att "fulsvetsa" från grunden.. och trångt är det.. 4st olika varianter som jag har ritat har fått kasserats p.ga. utrymmesskäl.

Men ang
Ett 4-2-1 ska ha dom 4 och dom två lika långa, vardera hälften av längden på 4-1.

så har vi tydligen olika skolor, mina primärer kommer vara lika långa(givetvis/förhoppningsvis) och sedan kommer sekundärena vara hälften och lite till kortare.

Optimeringen är tänkt att ligga på runt 6800rpm.. alltså inte för bottenvrid om man säger så :)
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Nicklas

Post by Nicklas »

Det där med besikting som ombyggtfordon... För att komma inom 20% gränsen så måste man bygga på en nyare än 89. Men då MÅSTE man ha det heliga avgasintyget vilken inte borde vara så jävla svårt att få tag i.

För att slippa avgasintyget så måste man ha en 88 eller äldre tror jag det var... Men då så blir ju ökningen mer än 20% så då faller det på det...

Ivf som helst om man ska regga om den som ombyggt fordon så måste man byta HELA bromssystemet...

Och för att överhuvudtaget ha en mista chans att få ut det heliga avgasintyget så måste man genom en ceritifierad peugeotverkstad få ett intyg på att alla rätta komponenter som tillhör motor och motorstyrning sitter på din 205:a...

Men vem har sagt att det är omöjligt... :roll:

/ N
Medlem 446:

Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
Christofer Soderbaum

Post by Christofer Soderbaum »

btw, är det skillnad på avgasintyg o avgasintyg?

Jag har ett intyg på en motor här, med motorkod o allt, som jag fått från peugeot och det är stämplat av SBP. Men det är inte för en specifik bil, mer än en handskriven lapp som intygar att denna motortypen sitter i den bilen, gör det någon skillnad?
See you @ Grand Hyatt, Dubai, UAE

- Tillhör samhällsgruppen "Restaurangpersonal, världens fattigaste miljonärer" -
BANZAI3030

Post by BANZAI3030 »

Christofer Soderbaum wrote:btw, är det skillnad på avgasintyg o avgasintyg?

Jag har ett intyg på en motor här, med motorkod o allt, som jag fått från peugeot och det är stämplat av SBP. Men det är inte för en specifik bil, mer än en handskriven lapp som intygar att denna motortypen sitter i den bilen, gör det någon skillnad?

Du menar att på din lapp står det att motorn har suttit i en viss bilmodell, t ex Mi16? Det är väl att just din bil med just denna motorn uppfyller avgaskraven som är intressant för SBP..skulle det kunna va nån form av intyg man får om man säg köper hela motorn från en skrot eller nåt liknande som du har?

107 H.U.S.T.L.E.R
myspace.com/billcollectr
Nicklas

Post by Nicklas »

Ett sånt har jag också ligger bredvid mig här... Och vad jag förstått så är det tämligen värdelöst då det intressanta i den här frågan är att avgasintygen på motorn från mi16 stämmer överens med motorn från 205gti. Alltså att avgascetrifikaten stämmer överens så att det inte ska spela någon roll "avgasintygsmässigt" att du bytt motor...

/ Nicklas
Medlem 446:

Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
Loffas

Post by Loffas »

men har du då 88an så skaffa en 122hk o intyg på den så får du iaf köra den
Kuben

Post by Kuben »

Att ta hela bromsystemet från 309gti16, dessa är ju få i vårt avlånga land, vad skulle detta kost helt nytt?,

vad skiljer med 309gti bromsystem-309gti16 bromsystem?

Någon som vet.. :wink:
205:a Nylackera,Ny bes, Under process....
Loffas

Post by Loffas »

inget
Kuben

Post by Kuben »

Tack Loffas

Helt nytt system 5000-6000:-, 309gti

Är bromssystemen lika på 309gti som 205gti 1,9?

komplett 309gti system borde då räcka för att bromsa en 205Mi16, eftersom 309gti16 har den motorn orginal.

Några synpunkter på detta från 205mi16 ägare.
205:a Nylackera,Ny bes, Under process....
Christofer Soderbaum

Nicklas wrote:

Ett sånt har jag också ligger bredvid mig här... Och vad jag förstått så är det tämligen värdelöst då det intressanta i den här frågan är att avgasintygen på motorn från mi16 stämmer överens med motorn från 205gti. Alltså att avgascetrifikaten stämmer överens så att det inte ska spela någon roll "avgasintygsmässigt" att du bytt motor...

/ Nicklas

Men då borde man ju skaffa ett likadant på originalmotorn att jämföra med för SFRO (gäller ombyggt fordon) och sen borde saken va ordnad? Men då har de nån konstig regel som säger att "ajabaja, så får man inte göra", eller?

- Tillhör samhällsgruppen "Restaurangpersonal, världens fattigaste miljonärer" -
Loffas

Post by Loffas »

kuben, då du inte har 309 gti16v motorn kan de jävlas o mena att du ska ha just 405an bromsar antar jag. hmm
Nicklas

Post by Nicklas »

Christofer Soderbaum wrote:
Nicklas wrote:

/ Nicklas

Men då borde man ju skaffa ett likadant på originalmotorn att jämföra med för SFRO (gäller ombyggt fordon) och sen borde saken va ordnad? Men då har de nån konstig regel som säger att "ajabaja, så får man inte göra", eller?

Grejen är den att du måste ha deras påskrift på att det är idenstiska avgaskrav... Så har jag fattat det iaf... Men har också funderat i banorna att man borde bara kunna visa SFRO och få dom att inse att det är samma...
Medlem 446:

Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
Nicklas

Post by Nicklas »

Bromsarna på 309gti16 och 205gti är väl idenstiska... ?
Medlem 446:

Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
Christofer Soderbaum

I vart fall, bygger man på en 87 kan man inte misslyckas som jag förstått det, men hade vart roligare med nyare ändå.

Nicklas

Post by Nicklas »

Christofer Soderbaum wrote:I vart fall, bygger man på en 87 kan man inte misslyckas som jag förstått det, men hade vart roligare med nyare ändå.

Njae... då kommer du ju utanför ramen på 20% effektökning...
Medlem 446:

Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
Christofer Soderbaum

SFRO, ombyggt fordon tillåter 15kw / 100kg o det klarar jag.

Nicklas

Post by Nicklas »

Motorbyte, till samma el. nyare årsmodell, i avgasrenad bil, (max 20% effektökning )

Mmm sant men då blir det antaglien om amatörbyddgt fordon och då måste du ändra en massa mer än bara bromsarna...
Medlem 446:

Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
Post Reply