Bra priser på däck?

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Min svärfar tillhör det underbara släktet som hävdar att det inte är något fel på bromsarna på hans husvagn, den går ju igenom besiktningen.

Men det är nog en annan diskussion :lol:
(Den bromsar så motorn håller på å hoppa loss så fort man backar uppför en kant eller backe med den 8) ).

Fast... fenomenet, är ju precis det du är ute efter.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
peugeot405gtx

Post by peugeot405gtx »

SNILLET wrote:
peugeot405gtx wrote:Tog just emot mina nya sulor från www.dackonline.se
503:- st

Nankang AS-1, Har inga superförväntningar men de var billiga iaf :)

Du har tillgång till billig montering?
Lätt å göra tankevurpa annars, t.ex. däckspecialen har riktigt sjyssta priser inklusive montering på "märkesdäck" av samma typ som jag kör på, inte supergrejer men ändå inte... ja, inte nankang :), för typ 400-500:- extra monterat å klart på bilen. för 4st.

Japp, inte gratis men billigt iaf.
405 gtx -95 *projekt öka körglädje*
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

intressant var ordet. jag köper märkesdäck... belägg och skivor likaså, orginal eller bättre. tror det var tone som frågade om mitt däckslitage... jag kör mest samma sträckor på ca 2 mil, inspirerat är en underdrift. inga magisiffror här inte :lol: toyo höll väl sådär 500 mil på de främre, michelin exalto nånstans mellan 1500-2000 mil. det var alltså utan att skifta däck nånting med samma bil. kan låta som väldigt få mil även med michelin, men mina däck får jobba hårt. det ska vara kul att köra bil :wink:
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

I tur och ordning från nedan. Orkar inte vara så duktig som du var... ;)

Som du säger är min åsikt med, det är inte en ursäkt att köpa linglong. Men där vi skiljer oss är att jag kan se däck utan premium märke som acceptabla alternativ. Ibland kan ju även de med mellanklass märke vara den som blivit testvinnare men det är inte det vi talar om.
Jag tror vi egentligen är överrens men ditt resonemang funkar tyvärr bäst på biltokar. För oss är det inte speciellt konstigt att lägga samma summa som bilen kostade/är värd på saker till bilen.
Men för vanliga svensson så blir det inte så. Därför trycker jag på att budgeten inte enbart skall vara däckskonto. Man kanske skall ta sig en funderare över resten av bilen med.

Varje centimeter är viktig. Men ändå så ligger folk och skrapar skattemärken på andra. Jag tror vi skall vända på frågan och diskutera hur vi får folk att hålla avstånd. Jag funderar på en grusspridare monterad under bakspoilern.... ;)

Däcken hade inte varit den svaga länken men resten av bilen hade varit det. Har tyvärr alldeles för många dåliga historier för att lita på att bilprovningen ser till att vi har säkra bilar på vägarna. Min brors ena framhjul vek sig in under bilen, normal körning, på väg hem från bilprovningen. Då hade han till och med bett dem kolla bilen extra noga och hellre påpeka småsaker då han ändå hade tänkt göra sig av med den och inte tänkt laga eländet.

Ang allvädersdäck är vi däremot överrens till nästan 100%. Jag har ett undantag faktiskt. Och det är folk som kör mindre än 300 mil per år i så makligt tempo att vi andra spränger blodkärl i huvudet.
Skulle de köra med olika däck sommar och vinter så blir det fort resursslöseri. Det kommer att vara däck som är 10 år gamla med fullt mönster kvar. Stenhårda som puckar. Men för folk som kör mer normalt, dvs mer än ovan mil och i normalt trafiktempo så är det dumheter att köra åretrunt däck. Dels för att man garanterat inte byter dem inför "sista vintern" vilket innebär att de kommer köra med däck som är komplett livsfarliga, och dels för att jag själv testat att köra med vinterdäck på sommarn och upptäckt hur "spännande" det är.

Bäst greppande beläggen... Det vet jag inte men jag undviker ekonomivarianterna av samma orsak jag undviker ekonomidäck. Bilen försöker jag givetvis att hålla i bästa skick. Det är ju givetvis inte säkert att det alltid lyckas. Fick mig en liten överraskning när jag hade väldigt lång pedal i Alfan häromåret, underlåtenhet att byta bromsvätska och anliggande bakbroms lär varit felet.
Men oavsett hur många faktorer som finns ser jag det inte som en ursäkt att negligera den absolut enklaste, att när den dagen kommer lägga lite tid, energi och pengar på sitt däcksval. Man måste inte köpa de dyraste, det är inte ens säkert att de absolut dyraste är de bästa, men ser man till att köpa ett välkänt premiumdäck så har man garderat sig tillräckligt.

Absolut bör man hålla avstånd, men om olyckan skulle vara framme så kan det vara skönt att ha de där mertrarna extra på sig.

Ja, det är ju illa, men då är ivf. inte däcken den svaga länken, tur att vi har obligatorisk bilprovning i landet.

Jag rekommenderar även de med lite pengar att hålla på säkerheten, att inte köpa "allvädersdäck" trots att däckgubben menar att de är så bra osv. Hur de sen gör är deras ensak givetvis.
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

De som känner mig vet att jag allt som oftast kör, inspirerat kallade vi det va?

Jag har hitintills aldrig fått däck att hålla mindre än 2000mil om jag inte burnat upp dem. Då har jag kört Toyo, Michelin, Bridgestone, Hankook, Dunlop, Goodyear, Pirelli, Maxxis kinamärket från Vianor, gislaved, nokian en hel del, osv osv
Och kollar man på min bilhistorik så är det mycket tunga bilar.
Sedan har jag inte alltid kört fulla 2k mil men man ser ju slitaget efter 1000 mil med. Ser dem som nya ut så lär de inte försvinna plötsligt.

Mina r-däck lär bli de första att inte klå 2k mil.

Håller med, det skall vara roligt att köra bil.
Toyona jag hade var proxes i någon form. Osäker på exakta modellen. Men jag kan nog hålla med om att de slets snabbt. För den sista 1,5 mm försvann RIKTIGT fort på de däcken. Men innan hade det inte gått så fort.

Dock var det ett otroligt grepp i dem trots att de nästan var blanka på vått. DVS det fick ju inte vara stående vatten men våt asfalt var en överraskning varje gång.
Men 2k mil höll de nog allt iaf.
Jag försvarar inte Toyo utan mer ekonomisegmentet.

Nästa frågeställning, kör ni in däcken? Hur kör ni in dem?

datapata wrote:intressant var ordet. jag köper märkesdäck... belägg och skivor likaså, orginal eller bättre. tror det var tone som frågade om mitt däckslitage... jag kör mest samma sträckor på ca 2 mil, inspirerat är en underdrift. inga magisiffror här inte :lol: toyo höll väl sådär 500 mil på de främre, michelin exalto nånstans mellan 1500-2000 mil. det var alltså utan att skifta däck nånting med samma bil. kan låta som väldigt få mil även med michelin, men mina däck får jobba hårt. det ska vara kul att köra bil :wink:
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Post Reply